10 juli 2007

I bunden af min strikkekurv

ligger der en grøn trøje der er tæt på at være færdig at det burde være løgn. Den startede som en trøje til mig selv strikket på skrå, efter en opskrift i Strik sammen (den røde på forsiden) i noget boucle garn jeg engang fik som gave på et besøg i Estland, og i flere år har ligget til pynt. (En tid lå det i en kurv under en gulvlysestage, så der kom stearin på garnet - som jeg måtte pille af undervejs.) Men inden jeg var kommet ret langt ville ældste gerne at trøjen skulle være til ham - han ville bruge den til rollespil. "Fedt", tænkte jeg - "han er mindre, så er jeg hurtigere færdig" og jeg fik hurtigt strikket de 4 firkantede stykker i retstrik som trøjen består af, men og blev enig med mig selv om at den nok ville blive for kort til ham og at en bort med snoninger ville kunne klæde ham og klare jobbet. Bærestykket blev strikket, og alt syet sammen (Der var et utal af løse ender der kunne bruges til det), trøjen blev færdig, kom på, og blev godkendt. Stor succes!!
En lille time senere røg den af igen: "Den strammer under armene!" Jeg lagde planer for at strikke en kile der kunne sys i, fik pillet op (det var et mareridt), og ... Nu ligger den der, og er ikke kommet videre, samtidig med at ældste er vokset og nok slet ikke kan passe trøjen hverken med eller uden kiler.

Og hvad fik jeg så ud af den historie? Ja, for at kunne lave borten måtte jeg jo lære at strikke snoninger. Prøvekluden blev syet sammen til et bælte der kan bruges til rollespil. Jeg besluttede mig for aldrig igen at bruge et utal af løse ender til at sy sammen med. Nå ja, og så en UFO i strikkekurven.

Ingen kommentarer: