11 juni 2013

Er du lykkelig?

Charlotte fra Sund for Sjov spørger, om jagten på ægte lykke i virkeligheden gør os ulykkelige?
Hun gør sig nogle kloge tanker om det. Jeg kalder det kloge tanker, fordi jeg tilfældigvis er enig med hende ..

Min version er, at jagten på den store lykke bestemt ikke er lykken.
- Men det øjeblik man indser, at det at være lykkelig er en sindstilstand - tilmed én man bevist kan anbringe sig i, på trods af ens omstændigheder, da er lykken gjort.

Som den ældre mand i denne historie har indset, ligger kilden til glæden/lykken i en beslutning man kan tage på forhånd. For ens indstilling til det der sker, er altafgørende for hvordan det opleves.



På den engelske original af diagrammet ovenfor, stod der 'do something different', det er på dansk blevet til 'gå i gang!'.
Efter at have hørt hvordan en fange stod årene igennem i en koncentrationslejr, på ren tankekraft, er jeg overbevist om, at uanset hvor ringe man end har det, er der altid noget man kan glæde sig over eller være taknemmelig for - hvis man bestemmer sig for at ville.

3 kommentarer:

christunte sagde ...

Lige nu er jeg rigtig sur. Gider ikke strikke sjal! Men jeg gør det, og jeg vil være lykkelig når det er færdigt.....
Nogle gange bliver man lykkelig ved at være vedholdende for at nå sit mål, men jeg synes lige så tit, der er lykke i processen som i målet!

tanterne sagde ...

Øv da. Du skriver at der tit kan være lykke i processen. Alligevel har du denne gang udsat lykken til når du bliver færdig med sjalet..(?)
Det må du jo så have en grund til.
Viljestyrke mangler du i hvert fald ikke.

christunte sagde ...

Ha ha - lige i dag var der ikke megen lykke i de 600 masker pr. pind.... Men ellers har jeg været glad nok for at strikke det!