20 oktober 2013

Hvilken hat? - Paddehat!

Tina skriver om at finde svampe i skoven. Det minder mig om, at jeg tog billeder af de mange svampe jeg fandt i min græsplæne. Ved at bruge danske-svampe.dk har jeg forsøgt at finde ud af hvad det er for nogen.

Svampehøsten (et vældig fint ord at bruge om det der allerede har fundet en plads blandt affaldet) kunne deles i 10 bunker:

1 og 2


1) lameller, tragtformet glat hat, orangefarvet hat, lysere stok - Almindelig Orangekantarel?

2) lameller, tragtformet glat hat, orangefarvet hat og stok - Almindelig Orangekantarel?

3 (og 4)



3) porer, halvkugleformet glat brun hat, hvidlig stok - Carl Johan?

4 og 5



4) lameller, tragtformet glat brunlig hat - Mild Mælkehat?

5 og 6
5) lameller, nedtrykt glat hvidlig hat - Bleggul Skørhat?

6 og 7


6) porer, halvkugleformet glat brun hat, hvidlig stok - Carl Johan?

7) lameller, nedtrykt glat lysebrun hat med mørk midte - Frost-sneglehat?

8


8) lameller, flad brunlig hat med rullekant - Mild Mælkehat?

9 og 10

9) lameller, nedtrykt glat hvidlig hat - Bleggul Skørhat/Elledans-bruskhat?

10) lameller, flad brunlig glat hat, - Elledans-bruskhat?


Jeg er slet ikke sikker, og kunne godt bruge lidt hjælp. Inden jeg kaster mig over det næste store spørgsmål. - Er nogen af dem gode at spise?

2 kommentarer:

Karen sagde ...

Uha, min mand har lige set dine bud på svampene, og der er ikke et af dine bud der er rigtigt. Men det er en dejlig have,du har! Du skal tage med på en svampetur med nogen kendere, for det er ikke nok at bestemme ud fra et foto. Selvom nogle af svampene er spiselige, er de for gamle til at spises. Det er også vigtigt at lære. Det skal være friske eksemplare, hvis de skal spises. Min mand har svampediplom fra foreningen til Svampekundskabens Fremme og har været svampejæger i ca 40 år...god fornøjelse!

tanterne sagde ...

Tak for rådene, Karen, og for komplimentet til haven.
Nu hvor mine bud er helt forkerte, ville jeg gerne høre nogle, der er bedre. .?
Svampene, er forlængst smidt ud, men billederne havde jeg gemt.