14 februar 2010

Nu er der sokker

Endelig, efter en 1½ times flytur uden selskab, to aftener med pinde i hænderne og en morgen med nål, er yngstes nye sokker færdige.


Hælen er blevet anderledes end den plejer. Sokkerne blev begyndt på strikkefestivallen, hvor der blev strikket på rutinen, for der skulle bruges mest energi på at lytte. Halvvejs igennem timesglashælen, gjorde jeg derfor det samme en gang til, istedet for at gøre det modsatte. Resultatet er blevet en hæl der ser anderledes ud end den plejer. Men, da faconen grundlæggende er den samme gad jeg ikke gøre det om.


Da jeg kom til den anden soks hæl blev den lavet på samme måde, værre stod det til med tåen, jeg kunne slet ikke huske hvordan den var lavet. Men man kan jo bare se på den man har og tælle sig frem. - Efter at have strikket, strikket om og genstrikket, gad jeg ikke mere, selv om de to tåspidser ikke er blevet helt ens.


Da jeg begyndte var tanken at sokkerne var til brug denne vinter. Og den første sok blev færdig inden sneen. Heldigvis har yngste varme fødder, for hun har ventet længe på at få sine sokker. Kun fordi der nu har ligget sne i to måneder, får sokkerne måske chancen for at prøve at varme små støvleklædte fødder denne vinter.

2 kommentarer:

Maiken sagde ...

Åh,jeg vil bare så gerne lære at strikke sokker, men jeg kan sku ikk finde udaf det! Mon man kan lave nogle uden hæl? for det volder mig flest problemer... :)

Dejlige sokker!

Knus Maiken

tanterne sagde ...

Maiken, du må da bare igang, det kan læres. :-) Øvelse!
Og, der findes faktisk en opskrift på sokker uden hæl. De hedder spiralsokker. Jeg har strikket et par til babyfødder - men syntes at de sad for dårligt fast. Men det er ikke sikkert, at det er et problem for dig.