30 juni 2010

Ælt, ælt længe

Der var engang, hvor jeg bagte brød, om ikke dagligt, så så ofte at det aldrig var nødvendigt at købe. Men siden da er mine evner udi brødbagning rustet. Så den bog jeg fik i gave for en måned siden faldt på et tørt sted.

Bare at have 'Meyers Bageri' i huset, har fået mig til at bage brød et par gange. Og efter at have kigget i den og læst den første bid har jeg fået så meget viden på plads - igen, at jeg ved hvordan jeg kan komme til at bage brød som inden jeg opgav at bage alt brødet. For eksempel:

  • Skal mel bruge tid for at absorbere væske. At ælte mere mel i dejen til sidst, ødelægger mere end det gavner.
  • Æltes brød for at udvikle det gluten-netværk der skal holde på luftboblerne og gøre brødet luftigt. Det kan både ses og mærkes når dejen er æltet nok.
  • Bliver dej fastere af at blive æltet.

Kort fortalt, hvis jeg ælter mere bliver brødet bedre!

Som altid når man læser om at bage brød, kommer det til at handle om surdeje. Jeg har før prøvet, og opgivet. Men ifølge Meyer kan en surdej også være vandtynd, ikke nødvendigvis sur, og anvendes - ikke fortrinsvist til at få brødet til at hæve - men primært for at udvikle mere smag i brødet og til at lette optagelsen af næringstoffer fra brødet.

Så jeg forsøger mig igen med en surdej, eller rettere en biga, der nu står og udvikler sig.

3 kommentarer:

hjemmemortil9 sagde ...

Ihhh, masser af gode vibrationer sender jeg dig - det skal nok blive godt! Også her er det "øvelse gør mester" og ens mod stiger med øvelsen... så hep, hep...og godt brød! ;0)

Unknown sagde ...

Det er så skønt at blive optaget af en bagebog ! Kan huske da Camilla Plums Et ordentligt brød kom frem- jeg var helt vild :-)
Hyg dig med alle dine eksperimenter :-)

tanterne sagde ...

Tak skal I have - begge to.
Jeg skal bestemt øve mig og hygge mig med det undervejs.
Det kan vist ikke gå galt denne gang, hvor de seneste års fejltagelser allerede er rettet og jeg har bunker af viden ved hånden.